Ta witryna internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z cookie.

 

 

Licznik odwiedzin

165282
Dzisiaj
Ogółem
100
165282

Dwa lata minęły, jak jeden dzień…

Powiatowy projekt wdrożeniowy pn. „Pilotaż sukcesem zmian” realizowany w latach 2013-2015 przez Powiatowy Ośrodek Rozwoju Edukacji w Nowym Targu w środowisku edukacyjnym w naszym powiecie, jak i w Polsce jest już dobrze znany i rozpoznawalny. W Powiecie Nowotarskim projekt od początku był mocno wspierany przez władze powiatu - Starostwo Powiatowe, które na mocy uchwały Rady Powiatu powołało jedyną w Polsce jednostkę, która realizuje jedyne zadanie jakim jest realizacja naszego projektu -Powiatowy Ośrodek Rozwoju Edukacji w Nowym Targu. 

Jedenastu SORE – zatrudnionych do realizacji jednego z zadań projektu - miało pod opieką aż 90 szkół i 3 przedszkola z terenu Powiatu Nowotarskiego. Podczas dwuletniej realizacji swoimi działaniami wspierali pracę nauczycieli i dyrektorów poprzez organizowanie innowacyjnego wspomagania. Zdeklarowani uczestnicy szkoleń sami wybierali obszar wsparcia spośród 24 ofert proponowanych przez ORE, a doskonalenie odbywało się w miejscu pracy. Projekt zakładał zmianę, choćby najmniejszą, która usprawni pracę w placówce, wzmocni relacje między nauczycielami, a w konsekwencji między uczniami i rodzicami.

Wydaje się, że tak niedawno – wczoraj spotkaliśmy się i zaczęliśmy naszą przygodę z projektem „Pilotaż sukcesem zmian”. Doskonale pamiętamy nasze pierwsze wizyty w szkołach, spotkania z dyrektorami, radami pedagogicznymi. Tysiące pytań, wątpliwości, trudnych i zabawnych sytuacji, przerażenie malujące się na twarzach nauczycieli: „Aż dwa lata, tyle szkoleń, spotkań, pracy?” A teraz, jakby niespodziewanie, nadszedł czas pożegnań, podsumowań.

Minęły dwa lata pracy w PORE. Dwa lata wytężonej pracy dla tych, którzy chcieli się zaangażować, nie bali się ciężkiej, ale satysfakcjonującej pracy, minęły niepostrzeżenie. Z perspektywy SORE możemy powiedzieć, że był to bardzo owocny czas, że w tych trudnych dla nauczycieli czasach (niż demograficzny, niepewność pracy, ciągłe zmiany w przepisach oświatowych i związane z nimi obciążenie obowiązkami itp.) mamy wiele świetnych szkół – gdzie „dobro ucznia” nie jest pustym frazesem oraz wspaniałych nauczycieli, oddanych uczniom - którzy chcieli czerpać z bogatej oferty, jaką bezpłatnie oferowaliśmy w ramach projektu.

Na początku wydawało się to wiecznością i jednocześnie niewiadomą i dla pracowników szkół, przedszkoli i dla osób pracujących w projekcie. SORE wchodzili do szkół i przedszkoli, gdzie musieli wykazać się wieloma umiejętnościami i kompetencjami, by zjednać sobie Rady Pedagogiczne, które świadome były ciężkiej pracy, jaka ich czeka. Było miło, dobrze, a nawet wzorowo, ale czasem też ciężko i z oporem. Wielkim dla wszystkich wyzwaniem było zrealizowanie 24 godzin szkoleń w ciągu roku szkolnego w każdej placówce oraz wdrażanie w praktykę szkolną umiejętności i wiadomości nabytych pod czujnym okiem eksperta. Eksperci to również osobna historia: przetargi, niepewność, czasem przysłowiowy „kot w worku”, często świetna robota, wysokie kompetencje i duże doświadczenie. Z niektórymi szkoły nie mogły się rozstać, ale byli też tacy, którzy zagościli w szkołach bardzo krótko.

O projekcie wypowiadano się w ankietach, ale i na forum spotkań Dyrektorów, na konferencjach, między nauczycielami, między szkołami i w środowisku edukacyjnym na terenie powiatu nowotarskiego, ale również poza nim. Z analizy ankiet i opinii wynika, że projekt został odebrany pozytywnie. Wiele ciepłych słów wypowiedzieli Dyrektorzy w stronę SORE, ekspertów, organizacji, biura PORE.

Projekty rządzą się swoimi prawami, mają swoje ramy, procedury i wymogi. Nie da się kupić, zamówić tego, co by się chciało. Są ograniczenia, ramy projektu, harmonogram realizacji i wytyczne unijnych programów. Musi zadziać się to, co wcześniej zostało zaplanowane. Wnioskodawca zaplanował więc dla każdego uczestnika na każdym spotkaniu z ekspertem materiały szkoleniowe typu: teczka, notes, długopis. Zdarzało się jednak, że materiały były krytykowane, ale w konsekwencji jednak przydatne i wykorzystywane przez nich na zajęciach. Kawa, herbata, kanapki – również w przerwie kawowej - krzepiły w czasie szkoleń, dodawały sił do dalszej pracy i koncentracji uwagi. SORE wiele godzin spędzili w swoich szkołach i przedszkolach. Starali się być pomocni i służyć swoją wiedzą i doświadczeniem oraz przekazywać nowinki oświatowe, które otrzymywali na bieżąco z biura projektu lub bezpośrednio z ORE. Zdarzało się, że SORE wspierali szkołę w innych działaniach, np. w kontaktach z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, z którą to również współpracowali w ramach podpisanego listu intencyjnego.

Idea projektu to przede wszystkim wsparcie nauczycieli, którzy otrzymując narzędzia w postaci wiedzy i doświadczenia oraz nowych kompetencji usprawniali swoją codzienną pracę z uczniami. Bo przecież w szkole najważniejszy jest uczeń i to do niego powinna trafić „porcja” nowych technik i metod pracy.

Idea, jak każda jest piękna, a realizacja to najczęściej codzienność, nie zawsze łatwa. Dwa lata projektowe to setki kilometrów spędzone w samochodzie, we mgle, śniegu, deszczu; to setki godzin w szkołach, przedszkolach, gdzie i bez projektu jest dużo roboty; mnóstwo czasu spędzone nad dokumentacją i komputerem, bo wszystko musi się zgadzać…wreszcie wspólna praca zespołowa dająca wsparcie tak dużej grupie beneficjentów - ponad 1400 osób.

„Złote myśli” zebrane przez SORE na szkoleniach:

Naszym drogowskazem jest otwarty umysł, nadążanie za nowościami"

„Nauczyciel drogowskazem, wskazuje drogę”

„Dając wędkę wskazuję nowe możliwości”

„Sama nauka, mało zabawy to uczeń będzie tępy, niemrawy”

„Warto było, długo trwało, ale coś się działo”

„Szkoły zamieniły się w placówki Doskonalenia Nauczycieli”

„Uczymy się codziennie”

„Jeżeli praca sprawia satysfakcję - nie pracujesz ani jednego dnia”

„Konia można zaprowadzić do rzeki, ale nikt go nie zmusi, żeby pił” 

„Zabawa jest nauką, nauka jest zabawą. Im więcej zabawy tym więcej nauki”

„Dobre uczenie musi być w głosie nauczycieli”

Kończąc projekt, wyrażamy nadzieję, że nasze działania stały się inspiracją do dalszej twórczej pracy w nowotarskich szkołach i przedszkolach. Być może stały się przyczyną choćby najdrobniejszej zmiany na lepsze.

Dziękujemy Dyrektorom i Nauczycielom za cierpliwość i życzliwość,

jaką nam ofiarowali od chwili,

kiedy pierwszy raz przekroczyliśmy próg Ich placówki.

 

 

 

Opracowanie:

Barbara Balicka, Anna Dyda, Agnieszka Stanaszek, Monika Hołowczak

Powiatowy Ośrodek  Rozwoju Edukacji w Nowym Targu

 


Gmina Czorsztyn
Gmina Jabłonka
Gmina Krościenko nad Dunajcem
Gmina Łapsze Niżne
Gmina Lipnica Wielka
Miasto Nowy Targ
Gmina Nowy Targ
Gmina Ochotnica Dolna
Gmina Raba Wyżna
Gmina Rabka-Zdrój
Gmina Spytkowice
Gmina Szaflary
Gmina i Miasto Szczawnica

Wszystkie prawa zastrzeżone
Powiatowy Ośrodek Rozwoju Edukacji w Nowym Targu
Copyright © 2013

Powiatowy Ośrodek Rozwoju Edukacji w Nowym Targu,
Al. Tysiąclecia 35, 34-400 Nowy Targ
tel: 725 505 039
email: sekretariat@pore.nowotarski.pl