Ta witryna internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z cookie.

 

 

Licznik odwiedzin

169855
Dzisiaj
Ogółem
36
169855

Jak zmotywować uczniów do nauki? Spotkanie sieci nauczycieli...

Dnia 6 lutego 2015r. nauczyciele przedmiotów matematyczno – przyrodniczych uczestniczyli w 3 – godzinnym szkoleniu prowadzonym przez pana dr Łukasza Hajduka z Wyższej Szkoły Humanistycznej w Sosnowcu na temat: Poznanie sposobów motywowania uczniów. To już drugie spotkanie z ekspertem zewnętrznym zaplanowane na ten rok szkolny w ramach sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli przedmiotów matematyczno – przyrodniczych.

W czasie szkolenia uczestnicy sieci wraz z panem ekspertem poszukiwali odpowiedzi na pytania: Jak zmotywować uczniów do nauki? Jakie czynniki mają wpływ na motywację?

 

Na początku swojej przygody z nauką zazwyczaj dzieci przychodzą do szkoły z radością. Cieszą się, że nauczą się czytać i pisać, że będą poznawać świat. Postrzegają naukę jako ekscytującą szansę rozwoju, która pobudza ich do działania. Z czasem nauka staje się dla nich mozolną pracą i przestaje im sprawiać przyjemność. Badania wykazują, że zamiłowanie do nauki u dzieci obniża się już od trzeciej klasy szkoły podstawowej. Zadaniem nauczycieli jest rozwijanie motywacji uczniów, rozbudzanie ich ciekawości. Dzięki naszej wiedzy i umiejętnościom, możemy stymulować uczniów do nauki, aby odnosili więcej sukcesów w szkole, życiu codziennym, a w przyszłości także i w pracy.

Należy tutaj również wspomnieć o tym, że największy wpływ na motywację dzieci ma wychowanie oraz podejście do nauki i pracy samych rodziców – największych dla dzieci autorytetów. Zdarza się, że szkoła jest traktowana jako strata czasu, zło konieczne. Atmosfera braku szacunku dla wykształcenia, lekceważenie obowiązków szkolnych przez rodziców sprawiają, że dziecko nie będzie miało chęci do nauki. Tylko dobra współpraca między domem rodzinnym a szkołą może przynieść efekty w zakresie zwiększenia motywacji do nauki.


Jak nauczyciele mogą wspierać i rozwijać motywację swoich uczniów? Pan ekspert podkreślał, że nauczyciele powinni przede wszystkim wskazywać uczniom powiązanie wiedzy książkowej z codzienną rzeczywistością. Im więcej asocjacji dostrzegą uczniowie, tym większego znaczenia nabierze nauka i z silniejszym zainteresowaniem będą zgłębiali wiedzę oraz zaczną czerpać przyjemność z uczenia się. Najważniejsza jest jednak wiara w sukces uczniów, dostrzeganie ich najdrobniejszych osiągnięć, pokazanie im, jak niesamowite mają możliwości, których dotąd nie odkryli, uczenie wiary w siebie w myśl słów Richarda Bacha: „Prędzej czy później okazuje się, że ci, którzy wygrywają to ci, którzy myślą, że mogą wygrać”. Nauczyciele powinni słuchać swoich uczniów, rozmawiać z nimi, odpowiadać na wszystkie pytania, szczególnie te najtrudniejsze, uczyć ich też cierpliwości i wyrozumiałości dla samych siebie. Uczniowie muszą czuć, że każdy z nich jest ważny i wyjątkowy.

Pan ekspert udzielił uczestnikom sieci współpracy i samokształcenia również innych wskazówek i rad. Zachęcał do stosowania aktywizujących metod nauczania, zaskakiwania uczniów czymś nowym, stosowania pracy grupowej, uczenia dzieci mnemotechnik, wzbogacania doświadczenia uczniów poprzez różnorodne gry, zabawy, ćwiczenia oraz nagradzania za współpracę.

Dr Łukasz Hajduk zwrócił też uwagę na wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii. Interaktywny sposób przekazywania wiedzy, zróżnicowanie form przekazu pozwalają uniknąć monotonii metodycznej i otwierają drzwi do uczenia się dla wszystkich uczniów. Ciekawe lekcje sprawiają, że nauka staje się przyjemniejsza dla dzieci i nie nudzi ich. Bądźmy więc miłymi, życzliwymi i kreatywnymi nauczycielami – zachęcał pan ekspert.


Na szkoleniu panowała przyjazna atmosfera. Nauczyciele wykazywali się pomysłowością i z dużym zaangażowaniem wykonywali ćwiczenia w czasie warsztatów. Pracowali indywidualnie na platformie www.doskonaleniewsieci.pl wcielając się w rolę porwanych, uwięzionych w jednej ze szkolnych pracowni nauczycieli i pisząc list, który ma zmotywować klasę do działania oraz w grupach metodą myślących kapeluszy prowadząc dyskusję na temat sposobu motywowania uczniów przez rodziców.

Pan ekspert zaprezentował grupie również grę w „Symbole”, która znakomicie pokazuje, jak ważna jest dobra komunikacja. To również istotny element związany z motywowaniem.

Szkolenie odbyło się w ramach projektu „Pilotaż sukcesem zmian” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w siedzibie Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Nowym Targu. Nauczycielom zapewniono poczęstunek, a także materiały szkoleniowe.

Monika Nycz

koordynator sieci współpracy i samokształcenia

nauczycieli przedmiotów matematyczno - przyrodniczych

 


Kliknij na zdjęcie, by przejść do Galerii...


Gmina Czorsztyn
Gmina Jabłonka
Gmina Krościenko nad Dunajcem
Gmina Łapsze Niżne
Gmina Lipnica Wielka
Miasto Nowy Targ
Gmina Nowy Targ
Gmina Ochotnica Dolna
Gmina Raba Wyżna
Gmina Rabka-Zdrój
Gmina Spytkowice
Gmina Szaflary
Gmina i Miasto Szczawnica

Wszystkie prawa zastrzeżone
Powiatowy Ośrodek Rozwoju Edukacji w Nowym Targu
Copyright © 2013

Powiatowy Ośrodek Rozwoju Edukacji w Nowym Targu,
Al. Tysiąclecia 35, 34-400 Nowy Targ
tel: 725 505 039
email: sekretariat@pore.nowotarski.pl